Összehasonlítás pontról pontra – Kivonat James McCarthy könyvéből, címe: The Gospel According to Rome
megjegyzés: A szögletes zárójelben található számok hivatkozások a Katolikus Egyház Katekizmusának paragrafusaira, a kerek zárójelben pedig a Bibliára utaló hivatkozások szerepelnek.
A RÓMAI KATOLIKUS EGYHÁZ TANÍTÁSA: | A BIBLIA TANÍTÁSA: |
1. A megigazulás a lélek átalakulása, melynek során az eredendő bűn eltávolíttatik és a megszentelő kegyelem beleárad [1987-1995]. | 1. A megigazulás Isten cselekedete, melynek során a bűnöst az Ő színe előtt igaznak nyilvánítja, megbocsátva bűneit és neki tulajdonítva Isten saját igazságát/igaz voltát (Róm 3:21-4:8). |
2. A kezdeti megigazulás a keresztelés által történik [1262-1274]. | 2. A megigazulás egyedül hit által van (Róm 3:28). |
3. A felnőtteknek fel kell készülniük a hit és a jó cselekedetek általi megigazulásra [1247-1249]. | 3. Isten azokat az istentelen bűnösöket igazítja meg, akik hisznek (Róm 4:5). A jó cselekedetek az üdvösség eredményei, nem pedig annak okai (Ef 2:8-10). |
4. A megigazultak önmagukban csodálatosak és szentek Isten színe előtt [1992, 1999-2000, 2024]. | 4. A megigazultak Krisztusban szentek és feddhetetlenek az Isten előtt (Ef 1:1-14). |
5. A megigazulást a szentségek és a jócselekedetek mozdítják előre [1212]. | 5. A megigazulás az Isten tökéletesen igaz voltának az ember részére való tulajdonítása (2Kor 5:21). Krisztusban teljessé tétetett a hívő (Kol 2:10). |
6. A megigazulást elveszíti az, aki halálos bűnt követ el [1033, 1855]. | 6. A megigazulás nem veszíthető el. Akiket az Isten megigazít, azok megmenekülnek az Isten haragja elől (Róm 5:8,9). |
7. A halálos bűnt elkövetett katolikusok újra megigazulhatnak a penitencia, a vezeklés szentsége által [980, 1446]. | 7. Nincs második megigazulás. Akiket az Isten megigazított, azokat meg is fogja dicsőíteni (Róm 8:30). |
8. A bűn örök következményeiből való megváltás egy élethosszig tartó folyamat [161-162, 1254-1255]. |
8. A bűn örök következményeitől való megmentés az Isten azonnali és biztos cselekedete, mely a megigazulással egy időben történik (Róm 5:9). |
9. Az üdvösséget a kegyelemmel együttműködő hit, a jó cselekedetek, és a szentségekben való részvétel által lehet elérni [183, 1129, 1815, 2002]. | 9. Az üdvösséget kegyelemből hit által lehet megkapni, nem cselekedetekből (Ef 2:8,9). A jó cselekedetek az üdvösség következményei, nem pedig okai (Ef 2:10). |
10. A hit az Istenbe vetett hit és a határozott elfogadása mindannak, amit az Egyház ajánl a hit számára [181-182, 1814]. | 10. Az üdvözítő hit a Krisztusba, mint Úrba és Megváltóba vetett bizalom, teljes ráhagyatkozás (Róm 10:8-17). |
11. A megszentelő kegyelem a lélek minősége, egy természetfeletti hajlandóság, ami tökéletesíti a lelket [1999-2000]. | 11. A kegyelem az Isten meg nem érdemelt jóindulata (Ef 1:7,8). |
12. A szentségek a kegyelem beáradásának szükséges csatornái. Kegyelmet közvetítenek az elvégzett rítus erkölcsi tisztaságán keresztül. | 12. Az Isten gyermeke állandóan az Atya kegyelméből él (Róm 5:1,2). |
13. A kegyelmet jó cselekedetek által lehet kiérdemelni [2010, 2027]. |
13. A kegyelem ingyen való ajándék (Róm 11:6). |
14. A bocsánatos bűnök nem vonnak maguk után örök kárhozatot [1855] | 14. Minden bűn örök halállal sújtandó (Róm 6:23). |
15. A súlyos bűnöket meg kell vallani egy papnak [1456-1457]. | 15. A bűnt közvetlenül Istennek kell megvallani (Ezsdrás 10:11). |
16. A pap úgy bocsátja meg a bűnt, mint bíró [1442, 1461]. | 16. Senki sem bocsáthat meg bűnöket, csak egyedül Isten (Mk 2:7). |
17. Amikor a bűn elkövetéséből fakadó vétkesség megbocsáttatott, még marad ideiglenes büntetés [1472-1473]. | 17. Amikor Isten megbocsátja a bűnt, akkor Ő tökéletesen megbocsát (Kol 2:13, Ézs 43:25). |
18. A penitencia cselekedetei jóvátételt szereznek a bűn ideiglenes büntetésének eltörlésére [1434, 1459-1460]. | 18. Jézus tökéletes jóvátételt/engesztelést szerzett minden bűnért (1Jn 2:1,2). |
19. Az Egyház által a kegyes cselekedetekért kibocsátott bűnbocsánati búcsúk kiszabadítják a bűnösöket az ideiglenes büntetés alól [1471-1473]. |
19. Jézus a hívőket az Ő vére által szabadítja meg bűneikből (Jel 1:5). |
20. A purgatórium szükséges a bűnök jóvátételéhez és a lélek megtisztításához [1030-1031]. |
20. A purgatórium nem létezik. Jézus a kereszten szerzett tisztulást a bűnökből (Zsid 1:3). |
21. A purgatóriumban szenvedő szegény lelkeket megsegíthetik azok, akik felajánlják imádságaikat, jó cselekedeteiket, és a Mise áldozatát [1032, | 21. Akik Krisztusban aludtak el (haltak meg), nincs szükségük segítségre. Akik elköltöztek a földi testből, azok otthon vannak az Úrral (2Kor 5:8). |
22. Senki sem tudhatja, hogy vajon eljut-e az örök életre [1036, 2005]. | 22. A hívő az Isten Igéjéből megtudhatja, hogy örök élete van (1Jn 5:13). |
23. Az örök élet kiérdemelt jutalom [1821, 2010]. |
23. Az örök élet Isten ingyen ajándéka (Róm 6:23). |
24. A Római Katolikus Egyház szükséges az üdvösséghez [846]. | 24. Nincsen üdvösség senki másban, csakis az Úr Jézus Krisztusban, „mert nem is adatott emberek között az ég alatt más név, mely által kellene nékünk megmentetnünk/megtartatnunk” (Csel 4:12). |
forrás: nyisdkiaszemed2012.blogspot.hu Fordította: Solymos Dániel